Oude Scania
Jan-Tore Sk�lvik uit Noorwegen ging een poging wagen een LS111 te modelleren (zijn website bestaat niet meer). Tot op heden
is het model nog niet af. Doordat hij er mee begon ontstond ook bij mij het idee zo'n truck te bouwen. Jan-Tore hielp met aan
chassistekeningen van dit type. Daarmee kon ik alvast aan de slag. Op het internet ging ik vervolgens op zoek naar detailfoto's.
Dat viel nogal tegen. Ik vond niet zo veel en een paar gasten die zo'n auto aan het restaureren waren beloofden me wat foto's
maar stuurden ze nooit op. Al naar gelang de tijd vond ik toch steeds meer nuttige foto's. De transporteur, Van Elk in Haarlem, was
zo vriendelijk de motorkap even open te zetten zodat ik daarin ook een kijkje kon nemen. Kort daarna is de Scania helaas verkocht.
Ze hadden er geen ruimte en geen werk meer voor. Verder hielp Aad van Elk me nog aan oude foto's van hun Scania's.
Dankzij foto's uit zijn albums kreeg ik een idee die Scania's er uit zagen. Van Elk had er verscheidene van lopen.
Proefmodel
Ergens in 2002 begon ik met het bouwen van een Scania L111, een 4x2 chassis. Omdat ik toen de meeste onderdelen al
had verwerkt in andere modellen bouwde ik eerst een witte trekker met blauwe spatborden. Eigenlijk was ik meer bezig met
de vorm, puur om te kijken of ik iets kon maken wat op de echte lijkt. En ik moest zeggen dat ik aardig op weg was.
Het project werd toen opzij geschoven. Na er een paar keer 'tegenaan geschopt' te hebben was er weinig meer van over. Ik
maakte de cabine, neus en spatborden geel omdat ik er een bakwagen van wilde maken naar het voorbeeld van een L80
van Jac. de Jong. Ook daarvoor had ik op het moment te kort onderdelen. Het chassis werd ingekocht en ik maakte er een
korte trekker van. Een motor zat er nog niet in.
De LS111 Super
Ik oktober van hetzelfde jaar kreeg ik een foto in handen van een LS111 Super van Van Elk Transport. Ik wist toen definitief
dat ik die auto na zou bouwen. Het was ook nog eens een dieplader en daar gaat altijd m'n voorkeur naar uit. Maar eerst
moest ik de Scania R124G afbreken, ook een auto van Van Elk. Van de onderdelen die daar uit
kwamen kon ik het model bouwen.
En toen ging het snel. Het chassis en de cabine waren relatief snel klaar. Immers, ik hoefde van de gele cabine alleen maar
een blauw met witte te maken. Wel pastte ik hier en daar nog e.e.a. aan. Uiteindelijk moest ik ook nog een motorblok bouwen
en het was werkelijk passen en meten om dat blok er in te krijgen. Ook de motorkap moest ik op punten aanpassen, anders
kon hij niet dicht.
De trekker is 6x2 aangedreven en heeft een sleepas die m.b.v. een oude, rode, pneumatische cilinder wordt opgetrokken.
Tijdens het optrekken van de laatste as wordt de aangedreven as omlaag gedrukt. De trekker is afgewerkt met een giekdrager,
een gereedschapkist en een brandstoftank. Zwaar is de trekker niet, de vooras zakt niet door. Je kunt er dus prima mee rijden,
in tegenstelling tot andere modellen.
Het moeilijkste om te maken was het stuk tussen de neus en de cabine. Dit moet mooi in elkaar overlopen. De cabine is
wigvormig en dat zorgt ook voor minder stevigheid. Door kwart ronde steentjes te gebruiken kreeg ik het gewenste resultaat.
Het L-model van Scania werd tussen 1958 en 1981 gebouwd. Vroeger werd het type ook geleverd als chassis met neus. Een
lokale carrossier bouwde vervolgens een stuurhuis. Eind jaren '60 werd het model alleen maar geleverd met Scania cabines.
De neus liep toen ook wat mooier over in de cabine. De spatchermen bleken uiteindelijk minder lastig te bouwen dan ik
vantevoren dacht. Aan het eerste concept dat ik bouwde veranderde in daarna maar weinig. De motorkap kan worden
geopend.
Nooteboom met schommelstellen
Van de dieplader gebruikte ik de laadvloer van de vorige Scania van Van Elk als basis. Wel heb ik de buitenste liggers moeten
aanpassen. Er zitten verbreedbalken op uit twee stukken. Het achterasstel is compleet opnieuw opgebouwd. Die van de andere trailer
heeft hydraulische vering, deze heeft het zogenoemde 'schommelstel' en stamt uit de jaren '60. De langsramen scharnieren in het
midden op een centrale dwarsligger. Bij een zes-asser kon dit niet. Vandaar dat die van hydraupneumatische vering werd voorzien.
De vier assen zijn gestuurd. Het stuursysteem werkt verder hetzelfde. Het achterasstel is wel demontabel. Zo kun je de machine
via de achterzijde de laadvloer op laten rijden. Het vergemakkelijkt ook het transport naar modelbouwshows.
De zwanenhals zit vast aan de laadvloer. In de zwanenhals is een bak gebouwd waarin allemaal stophout ligt en kettingen.
Voorop staan een giekdrager en een reservewiel.
Menck M154
Voordat ik de Scania van Van Elk ging bouwen wist ik al welke machine als lading zou gaan fungeren: de
Menck M154. Een aantal jaren terug kreeg ik een Kibri-catalogus in handen en die kan als basis
vormen voor potenti�le bouwprojecten. Ik was gelijk verkocht toen ik de Menck zag. Die wilde ik een keer bouwen omdat het
geen hydraulische machine is, maar eentje die mechanisch is. Van LEGO kun je daar een echt werkend model van maken. Bovendien
kun je de machine voor verschillende doeleinden gebruiken zoals dragline, graafmachine of hooggraver en dat sprak me wel aan.
Meer erover op de bouwmachinepagina's.
Deze LS111 vind ik toch een van de best gelukte modellen. Dat had ik vooraf nooit gedacht. Er is dan ook heel veel tijd in gaan
zitten. Oude typen spreken mij wel aan. Er zullen er meer volgen.
Overige gegevens
Lengte: |
146 cm |
Breedte: |
19,2 cm |
Hoogte: |
21,5 cm (trekker) |
Wielbasis: |
29,2 cm |
Bouwtijd: |
dat weet ik echt niet meer |
Datum: |
juli 2002 - april 2004 |
Om op de hoogte te blijven van m'n projecten; volg me op Facebook!
De foto's op Flickr (waar je ook direct op kunt reageren!)